Rondreis door Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van David & Temilja - WaarBenJij.nu Rondreis door Sri Lanka - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van David & Temilja - WaarBenJij.nu

Rondreis door Sri Lanka

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David & Temilja

27 November 2012 | Sri Lanka, Sri Lanka

Na een maand over het eiland gereisd te hebben, zit ons Sri Lanka avontuur er alweer bijna op. Maar voordat we morgen in het vliegtuig naar India stappen, wilen we nog graag onze ervaringen met jullie delen. We hebben ongelooflijk veel gezien en gedaan hier, dus ik zal me beperken tot de hoogtepunten. Onze reis begon in Colombo, maar daar vonden we niet veel aan, dus door naar Galle. Een mooie treinreis langs de westkust van het eiland. Galle ligt in het ZW van SL, aan de kust. Het meest spectaculaire aan Galle is een gigantisch fort, gebouwd door de Nederlanders in 1663.

-Even een korte geschiedenisles tussendoor: SL was vanaf 1505 (deels) in Portugese handen, tot de Hollanders arriveerden in 1602. Zij regeerden (een deel van) het eiland voor een periode van 140 jaar, tot de Britten het stokje overnamen. Hun overheersing eindigde met de onafhankelijkheid van SL op 4 februari 1948.-

Terug naar het Nederlandse fort, alwaar we de nacht doorgebracht hebben in 'Hotel Weltevreden'. Na de heftige regen in Colombo, was het mooie weer in Galle een aangename verrassing. De volgende plek waar we overnacht hebben is Mirissa, een van de vele strandplaatsjes lans de zuidkust. Prachtig strand, helderblauw water en bij het dinner op het strand kiezen uit een van de vissen die dezelfde morgen zijn gevangen, kortom het betere leven.

Onze volgende bestemming was Tissamaharama, daar zijn we 's ochtendsvroeg op safari gegaan in Yala National Park (een van de vele NP die SL rijk is). Hoogtepunt daar was het zien van een koppel luipaarden en het staan temidden van een kudde wilde olifanten. Onze chauffeur was een natuurtalent, want hij kon tijdens het scheurend in zijn jeep ook nog telefoneren en tegelijkertijd verscholen dieren spotten als de beste. Ik blijf het trouwens een raadsel vinden hoe een olifant van 3 bij 5 zich kan verschuilen achter 3 takjes en een paar bladeren..!

's Middags door naar Haputale. Daar vlakbij de theefabriek van Thomas Lipton bezocht, erg leuk en leerzaam. Weetje: 1200 plukkers plukken elke werkdag ieder 18kg theeblaadjes. Next stop: Nuwara Eliya, ookwel Little England genoemd vanwege het klimaat en de Engels ogende bebouwing. Deze stad ligt ongeveer op 2 km hoogte. Na het beklimmen van een berg aan de rand van de stad en het plunderen van een lokale bakkerij zijn we doorgereisd naar Kandy.

Afgezien van de treinreis tussen Colombo en Galle zijn we overal naartoe gegaan met de bus. En daar wil ik graag nog even wat over kwijt. Voor mensen met een zwak hart, diegene die niet willen rennen voor een bus en zij die niet van meerdere bijna-dood-ervaringen per busrit houden, zou ik willen zeggen: Ga niet met de bus in SL. Vind je dit niet onoverkomenlijk, dan is het een leuke en enerverende manier van reizen. Nadat je al rennend met je beide rugzakken in de bus gesprongen bent (bussen stoppen hier zelden of nooit om iemand rustig in af uit te laten stappen) begint gewoonlijk het gevecht om een zitplaats, een plek voor je bagage in de bus en het betalen van de normale ritprijs ipv alle mogelijke verzonnen varianten hierop. Als je na een kwartier onderhandelen over omgerekend 40 eurocent eindelijk rustig denkt te zitten, verblijdt de buschaffeur je met prachtige SL muziek met een volume waar je op zijn minst blijvende gehoorschade aan overhoud.

Maar goed, Kandy dus. De culturele hoofdstad van het eiland. Onbetwist hoogtepunt was de overheerlijke egg vegtable fried-rice en de kotthu voor Rs100 (=60 eurocent) bij een gezellig lokaal (lees: niet-toeristisch) tentje. De echte toeristische attractie daarentegen: de Kandydance vonden wij erg amatouristisch. (en nee, dat is geen typfout pa ;). Het theemuseum net buiten de stad was wel erg leuk.

Na Kandy hebben we de grottempels in Dambulla bezocht en een gigantische rots van 370 meter hoog (Sigiriya) waar eeuwen geleden een klooster en naar verluidt een paleis opgestaan heeft. Een pittige klim, maar een fantastisch uitzicht en respect voor de bouwers gekregen.

Hierna hebben we onze reis voortgezet naar Anuradhapura waar we twee dagen besteed hebben aan het bezoeken van heilige plaatsen van 'toen en nu'. In het guesthouse waar we verbleven, hebben we een aardige Duise jongen ontmoet die toevallig ook David heet. Hij had globaal dezelfde route als wij in zijn hoofd, en zo kwam het dat Temilja de afgelopen twee weken niet met 1, maar met 2 Davids over SL gereisd heeft.

Met zijn drieen hebben we de reis naar het Noorden voortgezet. Het Noorden van SL is sinds 2009, na bijna dertig jaar burgeroorlog, weer toegankelijk voor toeristen. De gevolgen van de oorlog zijn nog zeer duidelijk aanwezig. Onze eerste bestemming in het Noorden was Mannar, waar ik nog mijn steentje bijgedragen heb aan de restauratie van een oud Nederlands fort. De tweede stop was Jaffna, waar we een aantal dagen gebleven zijn om wederom een Nederlands fort, de stad en de nog steeds zichtbare gevolgen van de tsunami uit 2004 te bekijken.

Na een heel stuk afgezakt te zijn langs de oostkust, hebben we een heerlijke strand, surf en snorkeldag gehad aan de kust bij Trincomalee. Voor een laatste dosis cultuursnuiven hebben we de ruines van Pollonaruwa bezocht.

Op dit moment bevinden we ons in Negombo, aan de westkust, vlak bij het vliegveld. Morgen vertrekken we namelijk naar India. We kijken met name uit naar het eten, want na een maand drie keer per dag rijst zou je bijna trek in stamppot krijgen..

We hopen dat het goed gaat met jullie allemaal en tot de volgende update vanuit India!

Veel liefs, Temilja en David

• 27 November 2012 - 17:40

Cath:

Jaloers!!!!! Klinkt echt als n heerlijke reis. Vliegvoorzichtig morgen XXX

• 27 November 2012 - 18:09

Tien En Frits:

Hoi Temilja en David (de Nederlandse),

Heel leuk het nieuwe reisverslag. Prima overzicht en dan te weten dat het allemaal een heel gecomprimeerd versie is van al jullie ervaringen. Leuk die koloniale geschiedenis, althans leuk voor 'nu' en waarschijnlijk niet voor 'toen'. Maar als je een beetje van de VOC-mentaliteit houdt, dan kun je in SL kennelijk vooruit. En dan uiteraard de oude cultuurschatten en al die natuur. Bijzonder te lezen dat in al die steden en dorpen het gewone dagelijkse leven zo kan verschillen en dat jullie met het openbaar vervoer toch regelmatig in een derde-wereld-sfeer terecht zijn gekomen. Heel wat anders dan het traject Schagen - Anna-Paulowna zullen we maar zeggen. Mooi dat jullie ook in het noorden van SL zijn geweest. Het land van de Tamils (die overigens ook in Zuid-India wonen). De strijd om onafhankelijkheid is door de Tamil-tijgers verloren en niemand weet eigenlijk of dat goed of minder goed is uitgepakt. Gelukkig is het in het noorden nu een stuk rustiger dan de afgelopen decennia.

Nu naar India, mogelijk op dit moment daar al aangekomen. Een land dat door menigeen 'ondoorgrondelijk' wordt genoemd. Probeer bijvoorbeeld maar niet het hele hindoeïsme met die tientallen goden te doorgronden. Geniet vooral van de diversiteit, de alledaagsheid en soms visuele schoonheid van het geloof. Ongetwijfeld zal ook weer in India het verschil tussen armoede en rijkdom en tussen traditie en het moderne leven heel duidelijk zijn. En tenslotte - jullie weten het inmiddels misschien uit SL - neem niet de hotste hot curry als je ergens gaat eten...

Veel plezier weer, goede reis van Tinie en Frits Maas

• 27 November 2012 - 18:12

Davi D Schild:

Duurde ff maar dan krijg je ook wat, leuk verslag van de eerste maand samen!
    In Candy en Trincomalee was ik ooit met Elzeneur, goede herinneringen aan een prachtig eiland met hele lieve mensen.
    Als jullie net zo genieten als wij toen (1980) gaat het zeker helemaal goed komen!
    Geniet er maar van zolang het nog kan.
    David S. Sr

• 27 November 2012 - 18:34

Grietje:

Hoi David en Temilja,
    Ik was jullie al bijna gaan zoeken....... geintje. Ben blij dat alles goed gaat met jullie.
    Zo te lezen genieten jullie volop. Nu op weg naar India, weer heel wat anders. Ben benieuwd hoe het jullie daar bevalt.
    Heel veel plezier, en tot ik gauw.

Grietje

• 27 November 2012 - 18:43

Milan:

Hoi David en Tamilja,

Ik vind het stoer van jullie helemaal naar Azie zijn gegaan!
    en ook nog een half jaar!
    Ik hoop natuurlijk ook dat jullie een geweldige vakantie hebben.
    en je moet me wel beloven als je terug komt ga je me alles vertelen maar ook echt alles!

De groeten van Milan

• 27 November 2012 - 19:02

MAARTEN:

He David en Tamilja

Als ik het reisverslag lees leukt het mij ook heel leuk om naar toe te gaan.
    Ik hoop dat het goed met jullie gaat,
    en ik hoop dat we ook nog een keer gaan pingpongen.

Maarten

• 27 November 2012 - 19:31

Ineke:

Ha reizigers,

nu kunnen we iedereen die naar jullie belevenissen vraagt trots verwijzen naar de site!
    Heel veel mensen leven vanuit hier met jullie mee.
    Wat een leuk verslag om te lezen. Het klinkt als een mooie mix van mensen, natuur, cultuur en ontspanning!
    Kortom gevarieerd, niet oppervlakkig en toch aangenaam.
    Hoewel.......dat kan ik van die busreizen niet zeggen!
    Laat de goden met jullie zijn op deze trip!
    een dikke omhelzing
    mama/Ineke

• 27 November 2012 - 19:45

Gerda:

He David en Temil,
    Wat een mooi verslag ( we begonnen ons op de afd. al zorgen te maken, maar datvwas gelukkig niet nodig). prachtige tijd gehad zo te lezen. nu dan verder naar India en de Indiase keuken/kruiden. Heel veel plezier weer, liefs,
    Gerda

• 27 November 2012 - 20:34

Jeske:

Ohhh!! Wat baal ik dat ik vandaag niet in het VPH was! Het verslag maakt wel heel veel goed. Ik zie het al helemaal voor me: jullie met de rugzak op in de bus en dan 1 voor 1 van zo'n bus af jumpen!! Temil, denk je aan je enkel?? ;-) Je breekt zomaar een been.... ;-)
    Dan maar op z'n Engels, jongens: Break a leg!
    Voor degene die dit Engelse gezegde niet kennen, het betekend zoiets als Succes en breng het ervan af zonder kleerscheuren.
    Ik geniet van jullie verhalen, en hoop dat ze in India aardappels hebben ........
    Liefs jeske

• 27 November 2012 - 20:48

Mieke:

hoi beiden, 'k heb met heel veel plezier je verslag gelezen David!!!Dat smaakt naar meer.
    Tot later en lieve groeten vanuit De Hoef,Mieke.

• 27 November 2012 - 22:04

Ilse:

Hoihoi!

Wat leuk om jullie verhalen te lezen, wat maken jullie gave dingen mee. Lijkt me heel
    bijzonder om Sri Lanka samen (+ David nr.2 :p) te verkennen. Geniet van de mooie tijd
    daar en ben benieuwd wat jullie van India vinden. Mijn broer heeft daar stage gelopen,
    dus heb al veel bijzondere verhalen over de cultuur daar gehoord haha.

Tot snel!

xx Ilse

• 28 November 2012 - 00:47

Jojanne:

superleuk verhaal! veilige reis naar India en geniet ervan

• 28 November 2012 - 10:13

Elize:

oooh wat een geweldige dingen beleven jullie daar zeg!
    schrijf de komende tijd maar veel van dit soort verhaaltjes, dan kunnen we hier een beetje meegenieten:)
    goede reis vandaag!xxxxxx

• 28 November 2012 - 11:04

Tilaka:

Wauwie de pauwie! Nog Thilaka's tegen gekomen? :) veel plezier samen! xx

• 28 November 2012 - 13:46

Afra Dagbehandeling:

Hoi beide
    Wij hebben ons wel wat zorgen gemaakt.
    Maar eindelijk bericht.
    Wat een verhaal.
    Wat een leesplezier voor ons allemaal.
    Bedankt veel reisplezier.
    Gr De bezoekers en Afra.

• 28 November 2012 - 14:00

Jac:

Hey guys!

Lekker geschreven stukje man! De relaxedheid straalt ervan af ;)
    Leuk dat je ook daar nog moet rennen voor de bus. Some things never change..
    Heel veel plezier daar en ik kijk uit naar jullie volgende verslag!

Hou je taai!
    Jac

• 28 November 2012 - 22:18

Floortje:

Waaaah, wat leuk om te lezen! (vooral het busverhaal, haha, heel herkenbaar :)) Klinkt goed allemaal, blijf alsjeblieft schrijven! GENIET van India, van alle kleuren en geuren en mensen en curry's en goden en tuktuks en prachten en pralen - ohja, en van elkaar, maar dat doen jullie vast wel :)

Veel liefs, Floortje

• 29 November 2012 - 10:48

Juul Van Iperen:

Dag Temilja en David

Met grote belangstelling de reisverslagen gelezen.
    Jullie informatie over de geschiedenis , waarvan ik weinig
    tot niets wist , evenals de overgebleven bouwwerken
    en cultuur van vroeger en nu, plus de indrukwekkende natuur,
    hebben mijn kennis verbreed.
    Ik kijk uit naar julklie ervaringen in India .

Jij. David-Jan gaat nu aan Temilja vertellen wie ik ben
    en jou al vanaf je geboorte ken en met belangstelling heb gevolgd .
    Het doet mijn oude [ 85] hart goed te weten dat jij op zo'n
    grote afstand aan me denkt .
    Voor nu lieve Twee mijn beste wensen . Goeds en liefs en groet Juul

• 29 November 2012 - 12:20

Birgit Stæhr Vestergaard:

Hello kids !
    I think its a long good story - how about an translation ??
    Love from Birgit en Leif :-)

• 30 November 2012 - 20:09

Gaake:

Wereldreizigers! Wat leuk wat van jullie te horen. Door jullie verhalen denken wij er nu ook aan om naar sri lanka te gaan. Veel plezier in India!

Gauke en kim

PS. Daaf, volgens mij komen mijn smsjes terug naar jou niet aan.

• 30 November 2012 - 22:00

Jan:

hallo lieverds,
    Ik heb even jullie hele route bekeken op google-earth, dat ziet er geweldig uit.
    Het is een mooi journalistiek verslag en nog leerzaam ook.
    Ben benieuwd hoe jullie India en de bevolking daar zullen ervaren
    en natuurlijk vooral hoe het met jullie tweetjes gaat nu jullie zo lang op elkaars lip zitten.
    liefs pa

• 03 December 2012 - 14:57

Erwin:

Dame en heer, wat een fijn verhaal! Goed om te horen dat jullie het naar je zin hebben.. Doe voorzichtig, geniet en stap vooral nog eens in zo'n ' adrenalinebusje' , living on the edge! Knuffel eppo

• 10 December 2012 - 10:52

Emerence:

En zo genieten we een beetje mee van jullie reis...
    Ja hoor, een fort helpen restaureren! Als je wilt klussen kun je ook gewoon in Dordt terecht hoor. Jack heeft gisteren de keukenvloer gelegd.
    Misschien ook leuk voor jullie om te weten: Afgelopen week is de eerste sneeuw hier gevallen. Het is ook weer weg hoor. Wat een contrast met jullie wereld op dit moment, he? Jullie hebben de kinderen in Sri Lanka toch wel wat van de Nederlanse cultuur meegegeven? Sinterklaas kapoentje ....
    Tot jullie volgende verslag.
    Groetjes en liefs!

• 15 December 2012 - 00:49

Laurent:

Zozo,

Dat klinkt goed!!

Ben ook erg benieuwd hoe jullie India vinden.

Groet,

Laurent

• 17 December 2012 - 12:40

Ronald:

Hey David en Temilja,

Mooie verhaal, te gekke belevenissen! Veel plezier in India en vooral veeeel genieten.

gr Ronald (nic. Maes)