Indrukwekkende forten, Gouden Tempel en kamelen! - Reisverslag uit Haridwār, India van David & Temilja - WaarBenJij.nu Indrukwekkende forten, Gouden Tempel en kamelen! - Reisverslag uit Haridwār, India van David & Temilja - WaarBenJij.nu

Indrukwekkende forten, Gouden Tempel en kamelen!

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David & Temilja

03 Februari 2013 | India, Haridwār

Onze tweede maand in India zit er ook alweer op, dus hoog tijd voor een update!

Het vorige verslag eindigde met de nachtbus naar Bengalore, dus daar pakken we de draad weer op. In Bengalore hebben we de Kerstdagen doorgebracht met voornamelijk tafeltennis en poolen. Vervolgens zijn we doorgereist naar Mysore. Een sfeervolle stad met een leuke markt in een oud bazaargebouw en een prachtig paleis.

Hier vandaan zijn we naar Hassan gegaan, onze uitvalsbasis om naar Belur en Halebid te gaan. In die twee plaatsen hebben we verschillende Hindu- en Jaintempels gezien. Een van die tempels, gemaakt van speksteen, heeft in het bijzonder indruk op ons gemaakt.

Omdat we allebei zin hadden in een ontspannen jaarwisseling aan het strand, hebben we vanaf Hassan een lange busrit gemaakt naar Gokarna. Gokarna ligt iets zuidelijker dan Goa, en is dus ook wat minder toeristisch. Daar hebben we ‘s ochtends lekker hardgelopen langs de vloedlijn, tussen de mediterende en yoga-ende mensen (voor Edwin: hippies;) door, gezwommen en gefrisbeed. Ook hebben we nog een lange wandeling gemaakt om uit te komen bij Paradise beach, een afgelegen en nagenoeg uitgestorven strand, dat rechtstreeks van een ansichtkaart af lijkt te komen. Oud en nieuw hebben we op het strand gevierd met een flesje Indiaase rum.

Omdat we hierna wel weer even ‘uitgestrand’ waren, hebben we Goa overgeslagen en zijn we direct doorgereist naar Hampi. Een deel van Hampi bestaat uit een wonderlijk stenenlandschap, ontstaan door miljoenen jaren vulcanische activiteit en erosie. Hampi is in 1336 gesticht en groeide in de 16e eeuw uit tot een stad van een half miljoen mensen. De stad is echter in 1565 bijna volledig verwoest. Nu zijn er nog verschilende tempels, olifantenstallen en mooi zomerverblijf (v/d koningin) te bewonderen.

Volgende stop: Bijapur, alwaar we de Golgumbaz bezocht hebben. De akoestiek in deze op een na grootste koepel ter wereld (na de St. Pieter) is wonderbaarlijk. De bewaker ging tegenover ons (38m van ons vandaan) op een bankje zitten en knisperde met een snoeppapiertje, wapperde met zijn zakdoek en fluisterde tegen de muur, en we konden het super duidelijk horen, echt bizar.

Via Pune (= duur) door naar Aurangabad, van waaruit we de grottempels van Ellora en Ajanta bezocht hebben. Ellora bestaat uit boeddhistische, hindoeïstische en jainistische grotten uitgehouwen tussen 600 en 100 nChr. Aan de grootste hebben 7000 werkers meer dan 150 jaar gewerkt! Ajanta bestaat uit grotten daterend uit 200 vChr. tot 600 nChr., die in 1819 herontdekt zijn nadat ze eeuwen lang ‘vergeten’ (en overwoekerd) waren. Beide indrukwekkend om te zien.

Vanaf Aurangabad hebben we een busreis van bijna 24 uur gemaakt naar Udaipur, en ik kan je zeggen, het was het waard! Het deel van Udaipur waar wij geweest zijn is relaxt, mooi en sfeervol. We verbleven in een gezellige homestay op steenworp afstand van het paleis en deze homestay had, net als veel restaurants, een dakterras met prachtig uitzicht.

Na het ontspannen en shoppen in Udaipur hebben we onze reis voortgezet naar Jodhpur, waar we eveneens geluk hadden met een sfeervol guesthouse. Het fort dat boven de stad uittorent en welhaast uit de rotsen omhoog gegroeid lijkt de zijn, is absoluut indrukwekkend en de audiotour is een aanrader.

Van het ene indrukwekkende fort naar de volgende; Jaisalmer, een woestijnstad in de Tharwoestijn niet ver van de grens met Pakistan. In 1156 nChr. gesticht en tot 1947 door hetzelfde geslacht geregeerd. Van hieruit hebben we een vierdaagse kamelensafari gemaakt. ‘s Ochtends, ‘s middags en ‘s avonds een vuurtje maken en heerlijk eten en slapen onder de sterrenhemel, kortom heerlijk! En oja, op kamelen rijden, iets minder heerlijk ;) Kamelen zijn (in het paarseizoen) smerige, eigenwijze, oncomfortabele beesten. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken.

In Bikaner aangekomen, kwamen we erachter dat er de drie daarop volgende dagen een kamelenfestival was, dit was een aangename verrassing. Tel daar bij op dat we in de leukste home-stay tot nu toe terecht kwamen en dat daar nog zo’n tien leeftijdgenoten van over de hele wereld verbleven, en je begrijpt dat we het daar uitstekend naar ons zin gehad hebben! En Temilja heeft zelfs nog een miss-tourist-verkleed-in-lokale-kledij-verkiezing meegedaan, die uiteindelijk gewonnen werd door drie (heel verrassend) blonde meiden.

Onze laatste bestemming is een van de meest indrukwekkende: Amritsar. De Gouden Tempel in Amritsar is de meest heilige plek voor Sikhs. Dag en nacht zijn gelovigen de tekst uit het heilige boek van de Sikhs aan het chanten en tevens zijn er altijd mensen bezig met het poetsen van de tempel. Het enige wat wij nog indrukwekkender vonden dan deze mystiek en de blinkende tempel, is dat er in een gigantische keuken gratis maaltijden bereid worden voor tussen de 60.000 en 80.000 mensen, PER DAG! Dat is nog eens liefdadigheid.

Momenteel bevinden we ons in Haridwar en morgen reizen we door naar Rishikesh, een plaatsnaam die de oudere jongeren onder ons wellicht aan de Beatles doet denken..

We hopen dat het met jullie ook goed gaat en tot het volgende bericht!

Met lieve groet van Temilja en David

• 03 Februari 2013 - 19:37

Grietje:

Hoi David en Temilja,

Goed dat we weer iets van jullie horen. Zo te lezen hebben jullie het heel erg naar jullie zin, en gaat alles goed met jullie.
    Met ons gaat ook alles prima.
    Heel veel groetjes van ons allemaal.

• 03 Februari 2013 - 19:53

Jan:

Dat is nu balen dat Grietje me voor is, ik had de eerste willen zijn met een reactie.
    pech dan maar een goede tweede, reactie volgt snel; we hebben nu Annemiek en Emile op bezoek.
    liefs en een hug van Jan

• 03 Februari 2013 - 22:30

Ineke:

ben ik de derde, het blijft 'in de buurt'.
    Wat is dat toch grappig: als je lokale mensen op kamelen ziet reizen, ziet het er zo eenvoudig en comfortabel uit, maar dat blijkt dus toch erg tegen te vallen.
    In Londen ben ik ooit in de 'whispering gallery' geweest in de St. Pauls cathedral, met net zo'n effect als Golgumbaz. heel bijzonder inderdaad.
    Hier begroeten we de eerste sneeuwklokjes. De metershoge ijsbergen bij de vuurtoren vorige week waren in 2 dagen weg gedooid.
    Liefs vanaf een net niet meer winters, nog net niet lenteachtig Marken.
    Ineke

• 03 Februari 2013 - 22:46

Marijke Bresser:

Dag David
    wat een leuke reis verslagen uit india
    Ineke heeft ze naar mij doorgestuurd.
    voor mij alles zeer herkenbaar omdat ik jaren achtereen door heel india heb gereisd.
    hoe lang blijven jullie nog ?
    en gaan jullie nog naar Varanasi (benares)?
    de meest mystieke plek van India !

in ieder geval nog een mooie tijd gewenst en geniet!
    hartelijke groet, take care, Marijke Bresser

• 04 Februari 2013 - 11:26

Tinie En Frits:

Hoi Temilja en David,
    Weer een prachtig verslag! Mooi al die variatie met zowel toeristische, culturele en alledaagse elementen. En de (lange) bustochten lijken ons heel apart, dwars door het land, dwars door dorpen en steden. Zo kom je heel dicht bij het dagelijkse leven. Prachtig dat daarnaast ook al die tempels en andere oude elementen kunnen worden meegenomen.
    Goede reis verder en veel plezier!
    Vr.gr. Tinie en Frits

• 04 Februari 2013 - 11:40

Ellen,Jos,Joël En Jelle:

Hoi allebei

Fijn te lezen dat het goed met jullie gaat en dat jullie genieten van alle mooie bezienswaardigheden daar.
    Roept bij ons weer veel oude herinneringen op.Geniet van jullie verdere reis.We kijken nu al weer uit naar het volgende verslag.
    Liefs en groetjes van Ellen, Jos,Joël en Jelle

• 05 Februari 2013 - 11:38

Jac:

Dude(tte),

Wow, jullie waren dus al redelijk ver India in getrokken de eerse week. Leuk dat je daar nog een beetje aan de conditie werkt! Heb hampi even gegoogled, lijkt me geweldig om te zien! Krijg de indruk dat je nu toch wel een behoorlijke bazenreis aan het maken bent, super vet dat je veel geluk heb met de dingen als dakterras en de mooie guesthouses. Hoe was de woestijn? waren er zandduinen of was het meer vlak? En haha, wat vet dat Temilja mee deed met die mode show, kwam die navelpiercing toch nog van pas!

Ik hoop dat je me binnenkort even smst voor een belafspraak! Genoeg te vertellen lijkt me!

Take care!

• 05 Februari 2013 - 11:38

Jac:

Dude(tte),

Take care!

• 07 Februari 2013 - 16:23

Emile Spaan:

ik heb inmiddels een dubbele knoop in mijn tong, opgedaan tijdens alsmaar mislukkende pogingen om jullie reisverslag inclusief al die exotisch klinkende namen, hardop voor te lezen. Veel eindigt op pur en heeft derhalve een link naar de gamma als je niet rrrolllt met de indiase rrrr en engels/indiase l l l l bekend van de indiase sergeant uit dad"s army (waarschijnlijk alleen nog bekend bij beatlekenners onder ons). Dan nog het probleem dat ik nog nooit verder ben geweest dan een muzikale trip naar bangla-desh samen met genoemde groep, en naast de tong zijn nu ook alle nervos geografos aan de nodige aandacht toe.
    Het verslag echter is indrukwekkend en prikkelt tot actie.
    Heel fijn dat jullie er zelf ook zo van genieten en zo stilaan een prachtig document aan het bouwen zijn.
    Als je dit mocht lezen dan zijn de laatste kilometers ook alweer in zicht en besef je waarschijnlijk hoe ongelooflijk snel zo'n avontuur alweer beleefd is. Blijf er daarom zo lang en zo intens mogelijk in zitten.
    geniet, geniet en geniet, voor je het weet loop je weer door de gamma, (pur ; vak s baan 3),
    knuffels, emile.